Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
We gaan verder met het transformeren in het sociale domein om de passende ondersteuning aan onze inwoners en begeleiding naar werk ook op de langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Deventer mag trots zijn op hoe we sinds de decentralisaties invulling hebben gegeven aan de uitvoering van de taken in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet. We blijven investeren in preventie en onze sociale infrastructuur, zorgen ervoor dat onze toegangen hun werk goed kunnen blijven doen, onderzoeken of innovatie en andere vormen van ondersteuning en begeleiding naar werk betere resultaten bieden en monitoren zodat we waar nodig kunnen bijsturen. Deze investering aan de voorkant is financieel vertaald als een besparing in de begroting van de WMO. In 2020 gaan we uit van een besparing van €250.000 in de (decentralisatie) uitgaven die oploopt naar €750.000 in 2022.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
In minimaal 85% van de gevallen stromen huishoudens uit met opgeloste of beheersbare schulden (oplossingspercentage) en het slagingspercentage voor minnelijke schuldregelingen is 85%
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Op basis van de huidige cijfers wordt deze prestatie gerealiseerd. Op dit moment zijn de gevolgen van de crisis nog onduidelijk tav de haalbaarheid van deze prestatie.Minimaal 95% van de regelingen die het BAD met schuldeisers treft, leidt uiteindelijk ook tot een schone lei.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Op basis van de huidige cijfers wordt deze prestatie gerealiseerd. Op dit moment zijn de gevolgen van de crisis nog onduidelijk tav de haalbaarheid van deze prestatie.De gemiddelde doorlooptijd in 2020 is met 10% gedaald (ten opzichte van 2019).
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Uit ervaring weten we dat de toestroom naar de schuldhulpverlening altijd volgt op crises. Op dit moment is het nog “rustig” bij de schuldhulpverlening. Dit komt door alle coulance maatregelen mbt de uitstel van betalingsregelingen. Echter dit houdt een keer op en dan moeten de rekeningen wel betaald worden. Wij verwachten dus ook in de 2e helft van 2020 een sterke stijging in de vraag naar ondersteuning. Dit heeft onherroepelijk consequenties voor de doorlooptijd op basis van de bestaande formatie.Voor alle klanten die zich melden bij het BAD wordt nagegaan of zij gebruik maken van de voor hen van toepassing zijnde (gemeentelijke) minimaregelingen. Zo niet, dan worden deze met de klant aangevraagd.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Met de partijen in de stad wordt gewerkt aan nieuwe samenwerkingsafspraken (preventie en vroegsignalering).
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Elke klant die zich meldt voor een uitkering, heeft een gesprek over de financiën (preventie en vroegsignalering).
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Doelstelling - Eén gezin, één plan, één regisseur
De toegang waar een bewoner zich voor een eerste keer meldt, draagt verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt één gezin, één plan, één regisseur.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Minimaal 80% van de ervaringen met het contact met de sociale team is positief.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
In elke wijk worden bewonersinitiatieven ondersteund door of i.s.m. WIJ-Deventer en de toegang sociale teams.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Elke inwoner die zich met een ondersteuningsvraag meldt, heeft binnen vier werkdagen contact met de toegang hierover.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
In 75% van de ondersteuningsplannen wordt aantoonbaar zorggedragen voor het principe 1 huishouden,1 plan, 1 contactpersoon.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Doelstelling - Een Positieve gezondheid
Positieve gezondheid is de kapstok voor alle preventie activiteiten die in Deventer worden neergezet.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Minimaal 60% van de inwoners van 18 jaar en ouder voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
weliswaar niet altijd via sportvereniging ivm corona, maar andere vormenHet percentage inwoners dat zich vrijwillig inzet is minimaal 40%.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Het percentage Deventenaren dat zich actief inzet voor buurt, wijk of dorp bedraagt minimaal 26%.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Minimaal 50% van de vrijwilligers en (vrijwillige) organisaties is bekend met de mogelijkheden voor advies en ondersteuning vanuit de Vrijwilligerscentrale Deventer.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Het Platform Informele Zorg zorgt voor een directe verbinding tussen de sociale teams en de vrijwilligers in de wijk. Vragen van bewoners worden gekoppeld aan het aanbod van vrijwilligers en/of professionals.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
500 professionals in welzijn en zorg is getraind in het gedachte goed van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag (positieve gezondheid).
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Alle aan onze gemeente toegewezen (aantal wordt jaarlijks landelijk opgelegd) statushouders worden bemiddeld naar een huurwoning en (volgen een traject naar) werk / opleiding.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
tijdelijke vertraging ivm corona, maar jaaraantal wordt gehaald93% inwoners is het eens met de stelling. “Homoseksuele mannen en lesbische vrouwen moeten hun leven kunnen leiden zoals zij dat willen”.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Vanuit preventie GGZ worden minimaal zeven Mental Health First Aid trainingen en zeven trainingen niet zichtbare beperkingen en onbegrepen gedrag om o.a. destigmatisering te bevorderen, worden uitgevoerd.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
uitstel ivm corona, maar wel haalbaarDoelstelling - Sluitend vangnet regionale zorgvoorzieningen
Maatwerk II: We organiseren een sluitend vangnet van (regionale) zorgvoorzieningen voor kwetsbare inwoners en zetten voor deze doelgroep maximaal in op het mogelijk maken van zelfstandig wonen en participeren in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Minimaal 20 nieuwe OGZZ maatwerkvoorzieningen worden uitgevoerd.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Minimaal zeven Mental Health First Aid trainingen en zeven trainingen niet zichtbare beperkingen en onbegrepen gedrag om o.a. destigmatisering te bevorderen, worden uitgevoerd.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
vertraagd ivm corona maar over geheel jaar wordt het gehaaldMinimaal 25 personen stromen door Bijzondere bemiddeling uit een Beschermd Wonen setting dan wel uit een andere intramurale setting (bv opname Dimence of vanuit PI, Transfore).
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Minimaal 20% van de GGZ aanvragen bij het regionaal sociale team Beschermd Wonen wordt via eigen regie, project herstellen doe je zelf opgelost door het in contact brengen van deze groep met onder andere het zelfregiecentrum.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Doelstelling - Passende ondersteuning
Maatwerk: Voor iedere bewoner die onvoldoende in staat is zijn/haar eigen ondersteuning te regelen is er een passende ondersteuning.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Minimaal 50% van de mantelzorgers is bekend bij het steunpunt mantelzorg en bekend met de mogelijkheden voor advies en ondersteuning.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Minimaal 400 bewoners met GGZ problematiek worden ondersteund.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Minimaal 24% van de Wmo-cliënten weet en maakt gebruik van onafhankelijke cliëntondersteuning (31% landelijk).
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Bij alle E33 meldingen (type melding bij politie) ontvangen mensen Wmo Acuut-ondersteuning bij verward gedrag als het gaat om psycho-sociale problemen (ongeveer 20 personen per jaar)
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Ons streven is dat niet meer dan 3.700 mensen een Wmo voorziening nodig hebben.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
vanuit de aanzuigende werking van het abonnementstarief maken nu ongeveer 4200 mensen gebruik van een maatwerkvoorziening. In de primaire (financiële) begroting was reeds rekening gehouden met een mogelijke stijging naar 4500Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Ontwikkeling sociaal team | 6.2 Wijkteams | Autonome afwijking | |
In het college van 9 juni 2020 is besloten om de ontvlechting van de sociale teams in gang te zetten. Ook is hierin aangegeven dat op basis van de projectnotitie inbedding toegang eenmalig budget wordt geregeld in de tweede kwartaalrapportage 2020. Dit budget is bedoeld voor de kosten van de projectleider, onderzoek naar formatiecalculatie, opleidingskosten (inclusief assessment) en vervangende inhuur. De inschatting is dat hiervan €75.000 wordt ingezet in 2020 en €225.000 in 2021. Voorgesteld wordt om de genoemde budgetten op te nemen in de begroting. Het risico uit de 1e kwartaalrapportage (beroep op weerstandsvermogen van €300.000) kan hiermee komen te vervallen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Invoering inburgering | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Autonome afwijking | |
In de meicirculaire is €199.000 beschikbaar gesteld voor de invoeringskosten Inburgering in 2020. Vooralsnog worden de gelden op een stelpost gezet. De voorgenomen besteding van deze middelen zal aan uw Raad worden voorgelegd via een afzonderlijk raadsvoorstel over het nieuwe inburgeringstelsel. Vooralsnog is de ingangsdatum van de wet gepland op 1 juli 2021. Een eventueel niet besteed saldo wordt toegevoegd aan de reserve nieuwkomers. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Reserve Nieuwkomers | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Autonome afwijking | |
In de meicirculaire 2020 zijn bijdragen ontvangen van het Rijk inzake Faciliteitenbesluit Opvangcentra en maatschappelijke begeleiding. Conform eerder jaren worden deze bedragen toegevoegd aan de reserve nieuwkomers. In totaal gaat het om een bedrag van €279.201. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Meerkosten en inhaalzorg WMO | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Corona-effect | |
De gemeente Deventer heeft conform de landelijke handreiking de zorgaanbieders, financiële zekerheid gegeven voor de omzetdaling over de periode van 1 maart tot en met 1 juli. Tegelijkertijd heeft het Rijk afspraken gemaakt over compensatie van de directe meerkosten die voortkomen uit de coronamaatregelen en het volgen van de RIVM-richtlijnen. Daarnaast zijn Rijk en gemeenten in gesprek over de extra uitgaven over 2020 die gerelateerd kunnen worden aan een evident uitstel van noodzakelijke zorg. Het Rijk heeft voorlopig aan Deventer een bijdrage van €78.000 beschikbaar gesteld voor de compensatie van meerkosten en inhaalzorg WMO. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Mogelijk voordeel WMO | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Kans | |
In 2020 zien we in het tweede kwartaal 2020 een lichte daling van het aantal toegewezen uren als gevolg van Corona. De aanbieders worden gecompenseerd voor niet geleverde zorg, zodat de kosten vrij stabiel blijven in het eerste halfjaar 2020. In de begroting hadden we rekening gehouden met een stijging van het volume (met name hulp bij het huishouden). Doordat de stijging uitblijft, zou dit kunnen leiden tot een voordeel in 2020. Echter, doordat we niet weten hoeveel inhaalzorg nodig is in de tweede helft 2020 en we van het rijk slechts een beperkte compensatie hiervoor krijgen (€78.000) is het te vroeg om het budget hierop aan te passen. Het voorstel is om dit mogelijke voordeel als kans te melden. Bij de derde kwartaalrapportage kunnen we wel een goede prognose maken en waar nodig een budgetafwijking maken Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Integratie uitkering Beschermd Wonen | 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | Autonome afwijking | |
Als gevolg van toekennen loon- en prijsontwikkeling 2020 wordt de decentralisatie-uitkering beschermd wonen verhoogd met €691.000 in 2020 en structureel met €670.000. Met ingang van 2021 wordt de WLZ opengesteld voor mensen met een psychische stoornis. Een deel van de clienten die nu binnen de WMO beschermd vallen gaan hiermee naar de WLZ. De decentralisatie-uitkering beschermd wonen wordt hiervoor neerwaarts gecorrigeerd met €5.799.663 structureel vanaf 2021. Zowel de omvang van de Wlz-uitname als de verdeling ervan wordt op twee momenten herberekend, namelijk in de meicirculaire 2021 en de meicirculaire 2022. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Maatschappelijke opvang en OGGZ Compensatie Corona | 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | Corona-effect | |
Ter compensatie van gemaakte kosten ivm Corona voor maatschappelijke opvang en OGGZ ontvangt Deventer als centrumgemeente een bijdrage van €871.835. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Risico claim zorgaanbieders | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Risico | |
De gemeente heeft met een tweetal zorgaanbieders de raamovereenkomst ontbonden. Deze aanbieders zijn hiertegen in bezwaar gegaan en tevens via een voorlopige voorziening een claim bij de gemeente neergelegd. Deze procedure loopt, waarbij onze inschatting is dat de claim weinig kans van slagen maakt. Gezien de hoogte van de claim wordt dit vooralsnog als risico gemeld, maar niet in het weerstandsvermogen opgenomen. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Brede aanpak dak- en thuisloosheid (Blokhuisgelden) | 6.81 geëscaleerde zorg 18+ | Overige afwijking | |
Om dakloosheid terug te dringen heeft het kabinet een financiële impuls beschikbaar gesteld voor regio’s in de jaren 2020 en 2021. De samenwerkingsregio Midden-IJssel heeft onder leiding van de centrumgemeente Deventer en op uitnodiging van het rijk extra maatregelen ingediend met als doel dakloosheid in de regio terug te dringen. De bedragen hiervoor worden via een decentralisatie-uitkering Brede aanpak dak- en thuisloosheid beschikbaar gesteld aan de centrumgemeenten ten behoeve van de uitvoering van de ingediende extra regionale maatregelen. Uit de meicirculaire 2020 blijkt dat Deventer als centrumgemeente hiertoe ten behoeve van de regio in totaal €647.000 (2020 €323.572 en in 2021 €323.5720 tegemoet mag zien. De cijfermatige verwerking door het rijk vindt om technische redenen plaats in de septembercirculaire (en zal dus begrotingstechnisch door ons verwerkt worden in de 3e kwartaalrapportage). Gezien de maatschappelijke urgentie en de korte looptijd i.c.m. de zekerheid van verkrijgen van de rijksmiddelen worden deze middelen vooruitlopend op de besluitvorming over de 2e kwartaalrapportage en de technische verwerking (in de 3e kwartaalrapportage) al door ons voortvarend ingezet voor de voorbereiding en uitvoering van de uit te voeren extra regionale maatregelen. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Investering Walhalla | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Autonome afwijking | |
Het Jongerencentrum Walhalla is gevestigd in het pand aan Achter de Muren Zandpoort 20. Het pand is gedeeltelijk tegen en in de stadsmuur gebouwd. Hierdoor is het pand aangemerkt als Rijksmonument. In het verleden is het pand met beperkte middelen geschikt gemaakt als jongerencentrum.De (houten)vloerconstructie is verzakt en moet vervangen worden. Tevens is vernieuwing van de gedateerde sanitaire voorzieningen en elektra installatie noodzakelijk. Dit betekent een investering van €205.000 met een structurele kapitaallast van €11.000, wat gedekt kan worden binnen het programma. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Extra apparaatskosten | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Corona-effect | |
Corona heeft de afgelopen maanden een groot beslag gelegd op de capaciteit van het programmateam Meedoen. Het team heeft een grote bijdrage geleverd aan het afwegingskader en het ondersteunen/ beperken van de nadelige effecten van instellingen (sport, zorg en maatschappelijke instellingen). Daardoor is vertraging ontstaan bij onder meer het sportbeleid, buurthuizen/algemene voorzieningen en buurthuizen 2.0. Om hierin weer stappen te kunnen maken is extra capaciteit nodig tot het einde van het jaar voor 16-20 uur per week, financieel vertaald gaat het om een bedrag van €30.000. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Rente kredietbank | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Autonome afwijking | |
Het ministerie van Financiën heeft besloten dat per augustus 2020 tot tenminste eind van het jaar, de maximum rente op consumptieve kredieten verlaagd wordt van 14% naar 10%. Dit heeft ook gevolgen voor de rente die de Kredietbank Salland (KBS) in rekening brengt. De maatregel geldt namelijk ook voor gemeentelijke kredietbanken. Vanuit het ministerie is aangegeven dat de maatregel in principe tot eind van het jaar geldt. Dekking: Verrekening met algemene middelen |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2020 | |
Extra apparaatskosten | Lasten | 30 |
Integratie uitkering Beschermd Wonen | Lasten | 691 |
Invoering inburgering | Lasten | 198 |
Maatschappelijke opvang en OGGZ Compensatie Corona | Lasten | 871 |
Meerkosten en inhaalzorg WMO | Lasten | 77 |
Ontwikkeling sociaal team | Lasten | 75 |
Totaal lasten | 1.942 | |
Rente kredietbank | Baten | -15 |
Totaal baten | -15 | |
Saldo | -1.957 |
2e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
Hybride kunstgrasveld Pickwick Players | 5.2 | Op koers | Realisatie najaar | |
Kleedkamers Kon. UD, renovatie | 5.2 | Op koers | Met de vereniging wordt overleg gevoerd om het kleedgebouw binnen het gestelde budget te renoveren, waarna het in eigendom wordt overgedragen aan de vereniging. | |
Renovatie kleedkamers Deventer Hockey Vereniging | 5.2 | Op koers | Afgerond. De vereniging heeft een totale renovatie van kleedkamer (onder) en clubhuis (boven) gerealiseerd. | |
Veldverlichting Honk- en softbalvereniging de Eagles | 5.2 | Op koers | Realisatie najaar | |
Veldverlichting training DVV GoAhead (amateurs) | 5.2 | Op koers | Realisatie najaar | |
Veldverlichting trainingsveld Kon. UD | 5.2 | Op koers | Realisatie najaar | |
Waterveld DHV | 5.2 | Op koers | Voor de realisatie van één hockey waterveld is de aanbesteding gestart. Realisatie naar verwachting 3e kwartaal. | |