Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, herinrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Waardering openbare ruimte (schoon, heel en veilig)
Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2020 gemiddeld met een 6,7.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
In de openbare ruimte zorgen wij voor regulier en klein onderhoud op het vastgelegde beeldkwaliteitsniveau conform de CROW systematiek. Wij verzorgen het technisch onderhoud aan installaties en objecten (zoals bruggen, viaducten, rioolstelsel en speelplaatsen).
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Nu nog wel een positieve prognose maar het kan zijn dat in het kader van de ontwikkelingen rondom het Coronavirus dit bijgesteld moet worden.We voeren groot onderhoud en vervangingsonderhoud uit (MJOP-MIND 2019-2022; jaarschijf 2020). Bij het uitvoeren hiervan zoeken we (maximale) meerwaarde op de terreinen van beleving, participatie, gezondheid, ecologie, TEEB (waarde van groen) cradle to cradle, klimaatadaptatie, energie en social return.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Door wisselende oorzaken kunnen sommige werkzaamheden uit de programmering 2020 niet worden gerealiseerd. Het gaat om de wegen rondom het oude ziekenhuis (nieuwbouw nog niet gereed, Ludgeruskwartier (planvorming voor de hele wijk nog niet zover), Oranjekwartier (Nieuwe aanpak Oranjekwartier vraagt ander ritme van groot onderhoud), Randerstraat en Borgelerhofweg (uitvoering met toekomstige projecten ligt meer voor de hand dan nu uitvoeren), 2 wegen Tuindorp (opnemen in grotere opgave). Hierdoor ontstaat vrijval in het MJOP budget. De onderhoudsvraag is echter aanzienlijk. Enkele asfaltwegen zijn dringend aan onderhoud toe. Om die reden wordt bijgeprogrammeerd op groot asfaltonderhoud aan de Zwolseweg (tussen Zamenhofplein en komgrens) en de Nico Bolkesteinlaan. Daarnaast wordt de programmering van een 3-tal buurten grondig ter hand genomen ten einde aan te kunnen sluiten bij andere opgaves (Oranjekwartier, Zandweerd Noord/Schrijversbuurt en Tuindorp.Wij voeren diverse (wettelijke) beheertaken uit, waaronder:• Calamiteiten/veiligheidsonderhoud;• Storingsdienst;• Inspecties;• Storingsmeldingen;• Innen van parkeergelden en havengelden;• Gegevensbeheer;• Exploitatiekosten (huur en energie);• Belastingen;• Handhaving en Toezicht.Dit doen wij ook voor de IJsseloevers.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Nu nog een postieve prognose maar in verband met de ontwikkelingen rondom het Coronavirus moet deze mogelijk bijgesteld gaan worden.Wij starten in 2020 met de realisatie van een nieuw skatepark.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De planologische procedure is in gang gezet en zodra deze is afgerond kan de aanbesteding in gang gezet worden waarna vervolgens de uitvoering gestart kan worden.In het kader daarvan dient er ook aandacht te worden besteed aan bodemonderzoek en het grondverzet .Als gevolg van het veranderende klimaat neemt de kans op wateroverlast toe. Op basis van het gemeentelijk rioleringsplan voeren wij jaarlijks maatregelen uit om de druk op ons rioolstelsel te verlagen. Dit is mogelijk door het afkoppelen van hemelwater en de aanleg van infiltratieriolen die afvoeren op het oppervlaktewater. Wij verhogen het budget waardoor wij meer maatregelen kunnen nemen.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Wij gaan het park op het vogeleiland renoveren (openbaar groen, verlichting, paden, afsluitbaar hek). Om het paviljoen weer exploitabel te maken gaan wij die ook renoveren.Voor groenonderhoud is in 2020 extra budget beschikbaar.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Werving van nieuwe uitbater voor het paviljoen is opnieuw gestart i.v.m het afhaken van de beoogde (nieuwe) uitbater. Planvorming voor herinrichting van het groen loopt en de stichting Vogeleiland is bezig met planvorming omtrent vogelverzorging.Door vaker te snoeien neemt de 'zwaarte' van het snoeien af en de kwaliteit van het bomenbestand toe. Dit leidt tot een betere beleving bij bewoners en een afname van het aantal meldingen.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Doelstelling - Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming (bewuste inrichting)
Het verbeteren van de bereikbaarheid en doorstroming.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
Voor het starten met de uitvoering van de renovatie van de brinkgarage leggen wij de raad een variant ter besluitvorming voor.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De variant is voorgelegd en het besluit door de raad is ook genomen en de planologische procedure is opgestart. Afhankelijk van de bezwaarperiode kan daarna gestart worden met de uitvoering.Wij gaan de fietspaden omvormen en groot onderhoud aan de verhardingen uitvoeren.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Reconstructie weg voorbereiden en rotonde bij laan van Borgele uitvoeren
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Doelstelling - Vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water (duurzaam)
Het vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
We verbeteren de fietsinfrastructuur door:- reconstructie Keizer Karellaan (incl. fietspad);
- start omvormen fietsinfrastructuur Margijnenenk/Lebuinuslaan/Overstichtlaan van tegels naar asfalt
- reconstructie Keizer Karellaan (incl. fietspad);
- start omvormen fietsinfrastructuur Margijnenenk/Lebuinuslaan/Overstichtlaan van tegels naar asfalt
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
We gaan door met de uitvoering van het beheerplan voor de haven.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Voor het aanleggen van de salonboten bij laag water gaan wij een aanlegvoorziening realiseren.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De start met de bodemverlaging nabij de kade is gemaakt en de uitvoering loopt.In 2020 gaan we verder met de planvorming en leggen we een plan ter besluitvorming voor.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Het eerste deel, het fietspad langs de Van der Landeweg wordt uitgevoerd de rest van de fietspaden zit nog in de voorbereidingsfase. De komende periode wordt dit ook ter hand genomen.Doelstelling - Vergroten van de bezoekersaantallen en verblijfsduur (beleving)
Het vergroten van de bezoekersaantallen aan en de verblijfduur in de binnenstad.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
In 2020 gaan we verder met de planvorming en voor de herinrichting van de Keizerstraat en pleinen in de binnenstad. We starten in 2020 met de herinrichting van de Keizerstraat. Wij stemmen dit af met andere ontwikkelingen in de binnenstad.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
We gaan verder met de vernieuwende aanpak van sturen op beleving en de aanpak van overlast en ongewenst gedrag in de openbare ruimte. De samenwerking met Philips wordt voortgezet.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Tot het moment dat een definitieve oplossing is voor bewaakt fietsparkeren in de binnenstad gaan wij tijdelijk de bewaakte fietsenstalling Lamme van Dieseplein doorzetten.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
In verband met het Coronavirus is besloten om de bewaking van de fietsenstallingen te staken tot nader order.Wij leggen een voorstel voor herinrichting Grote Kerkhof en Stromarkt ter besluitvorming voor.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
De Stichting Busdienst Deventer Binnenstad gaat de komende vijf jaren door als vervoerder in het centrum.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Parkeerinkomsten | 2.2 Parkeren | Corona-effect | |
In de eerste kwartaalrapportage is gemeld dat als gevolg van de Corona maatregelen wij €400.000 minder parkeerinkomsten zullen ontvangen. Tot en met juli lopen de inkomsten €300.000 achter op de begroting. Op basis van een grove inschatting is de verwachting dat dit tekort in een best case scenario oploopt tot €400.000. In het geval er een tweede corona golf met vergelijkbare maatregelen als de eerste golf zal plaats vinden, is de inschatting dat dit tekort oploopt tot €800.000. Voorgesteld wordt om aanvullend op de eerste kwartaalrapportage €200.000 te reserveren uit de algemene middelen. Vanuit het Rijk worden middelen beschikbaar gesteld als dekking voor de financiële effecten van de corona maatregelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Verkeersmaatregelen binnenstad | 2.1 Verkeer en vervoer | Corona-effect | |
Als gevolg van het instellen van de 1,5m samenleving in de openbare ruimte van onze binnenstad, zijn diverse maatregelen genomen om de bezoekers en de ondernemers te faciliteren. Er zijn diverse fysieke (tijdelijke) aanpassingen gedaan maar er is ook extra inzet nodig van verkeersregelaars tijdens de marktdagen om mensen te begeleiden tijdens deze drukke momenten in het centrum. De kosten voor de fysieke aanpassingen kunnen tot nu toe opgevangen worden binnen de begroting van het programma Leefomgeving en het DVO met HGB omdat er dit jaar een groot aantal evenementen geen doorgang hebben gehad. De kosten voor de verkeersregelaars lopen maandelijks op met een bedrag van circa €20.000 en zullen naar verwachting tot het eind van het jaar door gaan lopen. De totale verwachte kosten zullen dan ongeveer op €150.000 uitkomen. Voorgesteld wordt deze kosten te dekken uit de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Extra apparaatskosten | Diverse | Corona-effect | |
Er is extra ambtelijke inzet nodig om de effecten een maatregelen als gevolg van Corona te begeleiden en implementeren. Het gaat om €70.000 voor programma Leefomgeving. Voorgesteld wordt om ook deze kosten te dekken uit de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2020 | |
Extra apparaatskosten | Lasten | 70 |
Verkeersmaatregelen binnenstad | Lasten | 150 |
Totaal lasten | 220 | |
Parkeerinkomsten | Baten | -200 |
Totaal baten | -200 | |
Saldo | -420 |
2e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
Beter Benutten | 2.1 | Op koers | ||
Brinkgreverweg | 2.1 | Op koers | ||
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 | Op koers | Er lopen twee belangrijke sporen; fietsparkeren bij Lamme van Diesenplein en bij Mimik (proefopstelling). De stalling Lamme van Diesenplein is vrijwel gereed en bij Mimik is discusie onstaan. | |
Fietsroutes Margijnenenk - Overstichtlaan | 2.1 | Behoeft aandacht | Door de samenloop met de bomen kost het ontwerpproces meer tijd. Uitvoering start in 2020 en loopt door in 2021. | |
Fietssnelweg Deventer-Zutphen | 2.1 | Behoeft aandacht | Uitvoering schuift door naar 2021. Planvorming stagneert bij het gedeelte van de gemeente Lochem. | |
Fietsstructuur A1 zone | 2.1 | Op koers | ||
Geluidswal A-1 - Bathmen | 2.1 | Op koers | Werkzaamheden zijn inmiddels in gang gezet. | |
Hanzeweg - Parallelweg | 2.1 | Op koers | Gedeelte is afgerond | |
Herinrichting fietsenstalling centrum | 2.1 | Op koers | project is afgerond | |
Herinrichting Grote Kerkhof | 2.1 | Op koers | Het VO is inmiddels voor de zomer door de raad vastgesteld, nu zijn we bezig om dit verder uit te werken naar een DO. | |
Herinrichting Keizerstraat | 2.1 | Op koers | Uitvoering loopt momenteel volgens planning. | |
MJOP 2018 Ceintuurbaan/Zamenhof | 2.1 | Op koers | werkzaamheden zijn afgerond. | |
MJOP 2018 Reconstructie Hanzeweg | 2.1 | Op koers | De werkzaamheden zijn inmiddels afgerond. | |
MJOP 2019 Fietspad Oerdijk | 2.1 | Op koers | ||
MJOP 2019 Omvormen Butersdijk | 2.1 | Op koers | project is inmiddels afgerond | |
MJOP Wezenland / Keizer Karellaan | 2.1 | Op koers | ||
Reconstructie Oosterwechelsweg | 2.1 | Op koers | project is al geruime tijd klaar. | |
Skatepark | 2.1 | Behoeft aandacht | De coronacrisis heeft de comminicatie bemoeilijkt. Gevolg is dat een groot deel van de uitvoering door zal schuiven naar 2021. | |
Tunnel Oostriklaan | 2.1 | Behoeft aandacht | Uitvoering is gereed maar financiele afwikkeling is nog niet afgerond. | |
Winkelcentrum Colmschate | 2.1 | Op koers | project is inmiddels afgerond | |
Digitalisering Parkeren | 2.2 | Behoeft aandacht | Invoering van het digitaal parkeervergunningen systeem zal waarschijnlijk later zijn dan gepland. Dit kan mogelijk tot lagere parkeerinkomsten leiden. | |
Fietsenstalling Binnenstad | 2.2 | Op koers | Stalling is inmiddels weer geopend en weer in gebruik. Daarmee is het project fysiek afgerond. | |
Reconstructie Brinkgarage | 2.2 | Behoeft aandacht | Planologische procedure moet eerst doorlopen zijn voordat de uitvoering gestart kan worden. | |
Vervanging Kaartleesapparatuur | 2.2 | Op koers | ||
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers | Binnen de beschikbare investeringsmiddelen is een budget 'Nader te programmeren' beschikbaar. Voorstel is om hiervan € 40.000 toe te voegen aan het krediet 'Afwatering Veentunnel'. | |