Bedrijventerrein A1
Projectnaam | Bedrijvenpark A1 | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 juli 2020 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van een nieuw bedrijventerrein: A1 Bedrijvenpark. Het totale projectgebied is circa 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar is voor de vestiging van bedrijven om daarmee een belangrijke impuls te geven aan de economische groei en de werkgelegenheid in Deventer. A1 Bedrijvenpark is voor Deventer een belangrijke ontwikkelingslocatie voor bedrijven. Deventer heeft lang geen uitbreidingsmogelijkheden gehad, waardoor grote nieuwvestigers en lokale bedrijven die wilden doorgroeien nergens terecht konden. A1 Bedrijvenpark is door haar aard en ligging zeer geschikt voor logistiek, duurzame maakindustrie en voor lokale bedrijven die willen doorgroeien. Oorspronkelijk betrof het grondgebied van de gemeente Gorssel en provincie Gelderland. In een convenant (1999/2004) zijn diverse afspraken en beperkingen opgenomen voor A1 Bedrijvenpark. Dit gaat op voor milieucategorieën, bouwhoogtes, afstand tot de bebouwing en afspraken over grondwallen en bufferzones. Door het zorgvuldig inpassen van de belangen van flora en fauna wordt een kwalitatief goed plan verkregen waarin ecologische zones een belangrijke plek hebben gekregen en waarin bescherming van soorten, natuur-inclusief bouwen en een fijne werkomgeving vanzelfsprekendheden zijn. In mei 2013 is het bestemmingsplan A1 Bedrijvenpark, 1e partiële herziening onherroepelijk geworden. Het exploitatieplan was al onherroepelijk. Hiermee was de weg vrijgemaakt om met de realisatie te starten. Per december 2014 is de onderdoorgang onder het spoor gereed en is de deur naar het bedrijvenpark echt open. Het oostelijke deel is bouwrijp gemaakt (wegen, terrein op hoogte brengen, NUTS, riool, etc) en vanaf 2015 zijn de eerste bedrijven er zich gaan vestigen. Het terrein heeft hoge duurzaamheidsdoelstellingen. Zo is de maximale milieucategorie 3.2, wat betekent dat bedrijven uitgedaagd worden om te innoveren om zich te kunnen vestigen op A1 Bedrijvenpark. Vanaf de start is gekozen om het A1 Bedrijvenpark aardgasloos te maken. Dit vergt vernieuwende manieren van bouwen en het inrichten van bedrijfsprocessen. Ook zijn de twee windmolens direct aangesloten op het terrein en zijn er op dit moment initiatiefnemers die onderzoek doen naar de haalbaarheid van LNG/CNG en waterstof als brandstof voor mobiliteit en naar opslag van energie in batterijsystemen. Doelstelling is om een toekomstvast bedrijvenpark te realiseren die over 20 jaar nog steeds aantrekkelijk en concurrerend is om bedrijven te kunnen binden. De groene setting geeft ook invulling aan het duurzame karakter. Binnen het Exploitatieplan zijn een 5-tal eigenaren aanwezig. De gemeente Deventer heeft (d.d. juli 2020), na de aankoop van de gronden Derks, ca. 50% van het nog uit te geven gebied in eigendom. Het raadsbesluit over de ontwikkelstrategie West in april 2020 heeft er toe geleid dat niet alleen zelfrealisatie door de eigenaren mogelijk is, maar dat onder bepaalde voorwaarden ook de gemeente actief kan ontwikkelen. | |||
Besluitvorming | |||
Gevraagde besluitvorming 2020/2021 | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
De verkoop van de gemeentelijke gronden in ‘Oost’ is in volle gang en er resteren niet veel kavels meer. De gemeente Deventer heeft d.d. juli 2020 ruim 30,18 ha. geleverd bij de notaris en er is daarnaast voor 0,25 ha. aan koopovereenkomsten gesloten. Verkoop kavels In totaal is in 2020 circa 13,5 ha. geleverd. De doelstelling in de begroting voor 2020 is 15 ha. De langjarige doelstelling is 4 ha per jaar gemiddeld. In het oostelijk deel is nog circa 5 ha. te koop van de oorspronkelijke uitgeefbare 35 ha. in Oost. Er is veel interesse voor het westelijke deel. Deze kavelzoekers (tussen 2 en 20 ha.) dienen nog teleurgesteld worden omdat er geen ruimte meer is in oost en voor west nog veel voorbereidingen gedaan moeten worden voordat tot uitgifte overgegaan kan worden. Actualisatie bestemmingsplan (BP) en exploitatieplan (EP). Inmiddels zijn ook de voorbereidingen gestart voor de aanbesteding van het bouw- en woonrijpmaken van West. Afhankelijk van de beschikbaarheid van gronden zullen werkzaamheden starten eind 2020 en voorjaar 2021. De samenwerking met Truckpoint Nederland is afgebroken. Samen met partijen uit Deventer, maar ook daarbuiten, wordt gezocht naar verbetering en een nieuwe opzet van de exploitatie van A1 Truckparking Deventer. In het kader van de verbreding Rijksweg A1 zullen naar verwachting in de komende maanden een deel van de daartoe benodigde gronden worden overgedragen aan Rijkswaterstaat. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
A1 Bedrijvenpark is een verlieslatende grondexploitatie. Het tekort van €30,2 miljoen is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. Bij de jaarrekening 2019 was het tekort €31,1 miljoen en bij de besluitvorming rondom de gronden Derks is aangegeven dat door deze aankoop de verliesvoorziening met €1,1 miljoen zal dalen tot €30,0 miljoen. De bijstelling met €0,2 miljoen naar €30,2 miljoen wordt met name veroorzaakt door een aanpassing van de rekenrentes. De grondexploitatie kent een actuele boekwaarde van €44,6 miljoen per 16-7-2020. De nog te maken kosten zijn €19,9 miljoen en de nog te realiseren opbrengsten zijn €38,3 miljoen. | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Het bouwrijpmaken van het westelijke deel start later dan in de begroting is opgenomen, namelijk eind 2020. Hierdoor zullen uitgaven voor een bedrag van € 1,0 miljoen worden doorgeschoven naar 2021. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
Uitgangspunt is geactualiseerde GREX per juli 2020. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Er zijn naast de verliesvoorziening 2 risico’s opgenomen in het risicodossier welke niet opgevangen kunnen worden in de grondexploitatie: 1. Meer inefficiënte kaveluitgifte dan rekening mee is gehouden (meer restkavels): 25% van €1,0 miljoen, netto € 0,25 miljoen. 2. Meer vertraging op de uitgifte van kavels door verdeeld eigendom. Grondeigenaren gaan niet snel over op realisatie waardoor de gemeente mogelijk toch moet onteigenen. Vertraging 2 jaar. 50% kans op €0,7 miljoen schade, netto €0,35 miljoen. Deze is verlaagd vanwege de besluitvorming Ontwikkelingsstrategie West (was 50% kans op 4 jaar vertraging, netto €0,7 miljoen). Het totaal netto risico is dan: €0,6 miljoen. Het totaal aan risico’s is met €0,35 lager geworden door de vaststelling door de Raad van het situationeel ontwikkelingsbeleid voor West. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
Op koers voor de komende jaren. In de GREX is een planning voor de ontwikkelende partijen aangenomen. Dit houdt in dat van alle grondeigenaren de benodigde activiteiten worden verwacht die tot nieuwvestiging van bedrijven gaan leiden. Planning op hoofdlijnen: | |||
Afwijking totaalplanning? | Ja | ||
De voorbereidingen voor het bouwrijpmaken zijn gestart na de besluitvorming door de raad in april 2020. Dit is later dan in de begroting is opgenomen. Samen met de tijd die het vergt om afspraken te maken met andere eigenaren is het bouwrijpmaken kritisch in de planning. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Een belangrijke gesprekspartner bij de ontwikkeling is de dorpsraad Epse. Vanuit het verleden zijn er afspraken gemaakt over de ontwikkeling van het A1 Bedrijvenpark Deventer in relatie tot het beperken ven de overlast voor het dorp Epse en bewoners die er vlak bij wonen. | |||
Overige informatie | |||
Geen bijzonderheden. |