Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
We gaan verder met het transformeren in het sociale domein om de passende ondersteuning aan onze inwoners en begeleiding naar werk ook op de langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Deventer mag trots zijn op hoe we sinds de decentralisaties invulling hebben gegeven aan de uitvoering van de taken in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet. We blijven investeren in preventie en onze sociale infrastructuur, zorgen ervoor dat onze toegangen hun werk goed kunnen blijven doen, onderzoeken of innovatie en andere vormen van ondersteuning en begeleiding naar werk betere resultaten bieden en monitoren zodat we waar nodig kunnen bijsturen.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die kan werken, moet werken en voor mensen die niet kunnen werken bieden wij een vangnet (een uitkering).
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
De ontwikkeling van het gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden in Deventer is conform landelijke ontwikkeling geraamd door het CBP -1,3%
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De prestatie in de begroting 2020 is abusievelijk nog gebaseerd op de begroting 2019. Budgettair is het uitgangspunt in de begroting een gelijkblijvend volume in 2020 conform de raming van het CPB in de macro economische verkening (MEV). In maart heeft het CPB het centraal economisch plan gepresenteerd (CEP) hierin heeft het CPB de raming bijgesteld naar een daling van 1,3%. Het uitgangspunt is dat we deze raming van het CPB overnemen. Echter zijn we ons ervan bewust dat de effecten van de coronacrisis nog niet in deze raming zijn meegenomen.We realiseren bij de uitvoering van de Participatiewet een klanttevredenheid die minimaal gewaardeerd wordt met een 7,2.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Afhankelijk van het verloop van de implementatie van inzet op maat wordt nader bepaald of wel/geen kto in de tweede helft van 2020 wordt uitgevoerd.Tenminste 70% van de minimahuishoudens in Deventer maakt gebruik van één of meer minimaregelingen en, in het geval van kinderen in het huishouden, is dit tenminste 90%.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis loopt de armoede en daarbij horende ondersteuningsvragen op. Het beroep op de minimaregelingen, waaronder het kindpakket en de bijzondere bijstand zal straks ook stijgen. Dit heeft voor 2020 nog onduidelijke financiële consequenties. Dit is afhankelijk van de daadwerkelijke toename, de ontwikkeling van de werkloosheid en eventuele compensatie van het Rijk. Op basis van de huidige aantallen wordt de doelstelling wel gehaald. Het is echter onmogelijk om dit ook voor heel 2020 te voorspellen. We weten niet hoe groot de doelgroep zal zijn en of dus ook de verwachte percentages waar gemaakt kunnen worden.We geven op een dusdanige wijze inhoud en invulling aan onze poortwachtersfunctie, dat uiteindelijk maximaal 75% van de vraag om een uitkering leidt tot een aanvraag.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Agv de corona kunnen er geen huisbezoeken worden uitgevoerd wat consequenties heeft voor de uitvoering van de poortwachtersfunctie.Uitkeringen waarover twijfel bestaat worden voorlopig toegekend. Wij verkennen nu op welke wijze wel een vorm van poortwachter uitgevoerd kan worden.Doelstelling - Participeren naar vermogen
We stimuleren alle uitkeringsgerechtigden om te participeren naar vermogen.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
In 2020 verrichten alle inwoners met arbeidsvermogen én een uitkering in kader van de Participatiewet, mede ter ontwikkeling en onderhoud van het arbeidsvermogen, maatschappelijk nuttige activiteiten zolang zij nog geen zelfstandige plek op de arbeidsmarkt hebben.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis ligt dit volledig stil. We hebben immers de opdracht om zoveel mogelijk thuis te zijn. Dit geldt ook voor de uitkeringsgerechtigden.Wij begeleiden 50 leerlingen van het VSO/Pro-onderwijs naar een passende werkplek (beschut, garantiebaan of regulier), eventueel via de stadswerkplaats.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De begeleiding wordt op afstand digitaal geboden. Het is nog onduidelijk wat de consequenties van de Coronacrisis op deze prestatie zal zijn.70% van alle statushouders participeert (d.m.v. maatschappelijke activiteiten, vrijwilligerswerk of een werkervaringsplaats) gedurende de inburgering.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Door de coronacrisis ligt dit volledig stil. We hebben immers de opdracht om zoveel mogelijk thuis te zijn. Dit geldt ook voor de uitkeringsgerechtigden.Doelstelling - één gezin, één plan, één regisseur
Voor iedere bewoner met problemen op twee of meer terreinen (werk, inkomen, zorg en jeugd) draagt de toegang verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt één huishouden, één plan, één regisseur.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Elke inwoner die zich met een ondersteuningsvraag meldt bij DWT heeft binnen één kalenderweek een gesprek met de toegang hierover.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Toegangsgesprek wordt nu uitgevoerd door Inkomensondersteuning.Voor elke inwoner die zich meldt met aantoonbare broodnood wordt binnen 24 uur een passende voorziening getroffen.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Doelstelling - Arbeidsmarkt
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Minimaal 400 inwoners stromen uit de Participatiewet door de begeleiding naar een plek op de arbeidsmarkt.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Op basis van de huidige cijfers zal de uitstroom door werk en/of studie ongeveer 250 zijn. Het is echter nog te vroeg om dit echt te bepalen. In meerdere lokale en regionale verbanden worden momenteel de plannen afgerond om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen. Het financieel effect van het achterblijven van de uitstroom is opgenomen in de ontwikkeling van het bestand.We realiseren onze taakstelling (minimaal 150 uitstroom met lonnkostensubsidie) in het kader van de garantiebanen.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Op dit moment zijn nog ruim 150 mensen aan het werk met lks. Er zijn nog geen terugmeldingen. Wel is duidelijk dat matchen van nieuwe mensen nu erg lastig is, hetzelfde geldt voor de inzet van de vaak noodzakelijke jobcoaching op de werkvloer. Veel contracten lopen in 2020 af. Het risico is dus groot dat veel kandidaten niet (direct) herplaatst kunnen worden.Geen jongere met een regulier arbeidsmarktperspectief ontvangt een uitkering.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
De afgelopen 2 maanden is het aantal jongeren in de bijstand fors gestegen. De verwachting is wel dat deze groep direct weer geplaatst wordt zodra het kan.Alle leerbare jongeren tot 27 jaar hebben studieplicht en worden, waar nodig, begeleid naar school.
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
We stimuleren parttime werken en maken het zo eenvoudig mogelijk waardoor het aantal parttimers in de uitkering met 10% stijgt.
Toelichting
Historie
1ste kwartaal rapportage 2020
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2020
Het aantal parttimers is de afgelopen 2 maanden gehalveerd. Het is nog te vroeg om een realistische nieuwe prestatie te formuleren.Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Participatie nieuw begeleiding | 6.5 Arbeidsparticipatie | Autonome afwijking | |
Toename integratie uitkering participatie nieuw begeleiding ad €48.755 als gevolg van toekennen loon- en prijsontwikkeling 2020. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Participatie WSW | 6.4 Begeleide participatie | Autonome afwijking | |
Toename integratie uitkering participatie WSW ad €427.093 als gevolg van toekennen loon- en prijsontwikkeling voor 2020. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Participatie WSW Compensatie Corona | 6.4 Begeleide participatie | Corona-effect | |
Compensatie omzetderving WSW bedrijf ad €815.445 als gevolg van Coronacrisis. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Ontwikkeling bijstand | 6.3 Inkomensregelingen | Risico | |
Het CPB had voor 2020 aanvankelijk een lichte daling van het aantal bijstandsgerechtigden geraamd, De werkelijke ontwikkeling van het aantal bijstandsgerechtigden laat, als gevolg van Corona, in het eerste half jaar van 2020 een forse groei zien. Het volume is gestegen van 2.621 per 1 januari naar 2.782 per 31 juli. Op dit moment is nog niet zeker of deze toename van het volume meegenomen wordt in het definitief BUIG budget 2020. Wanneer de toename van de lasten niet wordt gecompenseerd in het budget voor 2020 ontstaat er, nadat we een beroep doen op de vangnetregeling van het ministerie van SZW, een verwacht nadeel van €1,8 miljoen.Het definitief BUIG budget wordt bekend gemaakt in oktober. Een financiële vertaling van de effecten van de ontwikkeling van de bijstand verwerken wij in de derde kwartaalrapportage. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Bijzondere bijstand | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
Het werkelijk beroep op de bijzondere bijstand is in het eerste halfjaar van 2020 lager dan geraamd bij de begroting. Dit betreft met name de bijzondere bijstand die wordt verleend voor beschermingsbewind. Op basis van de realisatie in het eerste half jaar verwachten wij €200.000 lagere lasten in 2020. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
BTW mengpercentage | 6.5 Arbeidsparticipatie | Autonome afwijking | |
Met de belastingdienst is overeengekomen dat we over 2012 met terugwerkende kracht 82% van de BTW op re-integratiekosten kunnen compenseren inplaats van de eerder overeengekomen 40%. Dit leidt tot een eenmalig voordeel voor de algemene middelen van €495.063 Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Aansprakelijkheid kosten beschermingsbewind | 6.3 Inkomensregelingen | Risico | |
Twee bewindvoerderskantoren hebben een aansprakelijkheidsstelling ingediend tegen de gemeente Deventer. Hun standpunt is dat zij, vanwege het vastgestelde beleid bijzondere bijstand bewindvoering van 2016 waarbij het BAD een gratis voorliggende voorziening was, klanten zijn misgelopen. Een zaak is al voor het gerecht geweest. Daarin heeft de rechtbank recentelijk in het voordeel van de tegenpartij geoordeeld, namelijk dat de gemeente de ongeschreven regels van zorgvuldigheid heeft overtreden en door in overtreding te zijn van de Mededingingswet (waarover de ACM in 2017 oordeelde), en de tegenpartij inderdaad schade heeft geleden. De hoogte van de schade kan de rechter echter niet vaststellen. De gemeente wil met beide partijen tot een schikking komen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Extra apparaatskosten | 6.3 Inkomensregelingen | Corona-effect | |
Extra capaciteitsvraag ad €44.000 voor extra inzet van een beleidsadviseur van 16-20 uur in de week tot eind 2020. Dekking: Verrekening met algemene middelen |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2020 | |
Bijzondere bijstand | Lasten | -200 |
Extra apparaatskosten | Lasten | 44 |
Participatie nieuw begeleiding | Lasten | 48 |
Participatie WSW | Lasten | 427 |
Participatie WSW Compensatie Corona | Lasten | 815 |
Totaal lasten | 1.134 | |
BTW mengpercentage | Baten | 495 |
Totaal baten | 495 | |
Saldo | -639 |